Drikkelege
Rekvisitter:
1 shotglas (uden tyk bund!)
1 glas, hvori shotglasset kan være i, og været dækket af øl
Antal spillere:
2 eller flere
Ubåd er et spil, som kræver en del præcision og
forsigtighed.
INDEN spillet går i gang, skal glasset fyldes med øl, og shotglasset placeres
forsigtigt i det store glas. Det vil nu stå lige i overfladen, men ikke synke
ned. Hvis shotglasset synker er bunden for tyk, og der skal vælges et andet
shotglas.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Den første person tager sin øl, og hælder forsigtigt øl i det tomme shotglas.
Derefter går turen videre til næste person, som også hælder øl i
shotglasset. Således fortsætter spillet, indtil shotglasset synker. Når dette
sker har vedkommende, som fik glasset til at synke, tabt.
STRAFFEN er, at vedkommende skal drikke hele det store glas med øl, og fylde
det igen med sin egen øl.
Rekvisitter:
1 spil kort uden jokere
10 | = | 1 |
Kn | = | 2 |
Q | = | 3 |
K | = | 4 |
E | = | 5 |
Antal spillere:
mindst 2 gerne flere
13 bad er et spil, hvor man ikke nødvendigvis selv kan
bestemme, om man vil drikke meget eller lidt.
INDEN spillet går i gang, skal kortspillet blandes godt af en betroet blander.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Den første person får tildelt 13 kort, som er de 13 første kort i bunken. De
13 kort sorteres nu, og 10'ere, knægte, damer, konger og esser beholdes, resten
lægges væk. De tilbageværende kort lægges nu med billedsiden opad foran
spilleren. Der er nu to måder spilleren kan spille på. Den ene måde er den
galante måde, hvor spilleren vælger det højeste kort selv. Den anden måde er
at give et kort væk.
Uanset hvilken måde der vælges, så skal vedkommende, som får et kort, drikke
det, som kortet 'gælder' (se tabel ovenfor). Derefter gives det antal kort som
det forrige kort var værd, til vedkommende. Igen lægges de kort, som er uden
betydning, væk. Nu skal vedkommende drikke på de kort, som nu er tilbage, og
gives flere kort. Denne proces gentages indtil vedkommende ikke har flere af de
første kort tilbage. Hvis bunken bliver tom, så blandes de kort, som blev lagt
væk, sammen til en ny bunke.
Nu vælger den første spiller igen, hvem der skal drikke, og ovenstående
gentages indtil første spiller ikke har flere kort.
Nu er spillet SLUT.
Spillet er besværligt at forklare, men er der spørgsmål, kan du skrive til mig.
Rekvisitter:
1 eller flere spil kort uden jokere
10 | = | 1 |
Kn | = | 2 |
Q | = | 3 |
K | = | 4 |
E | = | 5 |
Antal spillere:
2 (flere kan spille, så går spillet på omgang)
X | ||||||||
X | X | |||||||
X | X | X | ||||||
X | X | X | X | |||||
X | X | X | X | X |
Hvor X'erne betyder kort. Spiller A styrer bunken, og
spiller B skal køre igennem motorvejen.
B vælger et kort i nederste række, hvis kortet er et kort med betydning, skal
B drikke kortets betydning, og et nyt kort lægges på det andets plads. Hvis
kortet er uden betydning fortsætter B til næste række. Sådan fortsættes
indtil enten det øverste kort vendes og det er uden betydning, eller et kort
med betydning rammes. Hvis dette sker drikker B kortets betydning, og der
lægges nye kort ovenpå de vendte kort, og B starter forfra på motorvejen.
Spillet er SLUT, hvis toppen nås uden, at B rammer et kort med betydning.
Hvis der er flere spillere, så lægges en motorvej til den næste spiller, og
spillet starter forfra.
Rekvisitter:
1 spil kort
2 | = | 2 |
3 | = | 3 |
4 | = | 4 |
5 | = | 5 |
6 | = | 6 |
7 | = | 7 |
8 | = | 8 |
9 | = | 9 |
10 | = | 10 |
Kn | = | ½ |
Q | = | ½ |
K | = | ½ |
E | = | 1 / 11 |
J | = | ½ / halv tolv |
Antal spillere:
3, gerne flere
Halv tolv går i bund og grund ud på at vinde over banken. Faktisk ligesom Blackjack, men her skal man komme så tæt
på 11 og en halv som muligt.
Spiller A er bank, og deler kort ud. Det er også A, som skal spille imod alle
andre.
INDEN spillet går i gang, skal bunken blandes grundigt.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
A deler 1 kort ud til alle. Hvis en spiller får en joker som det første kort,
så har han automatisk halv tolv, hvis en joker fås senere, gælder den ½. A
spiller først mod den første i rækken. Spilleren kan vælge at få flere kort
eller at stå på, det ham sidder med. Derefter vælger spilleren hvor mange
slurke øl, han vil satse. Når han har besluttet sig, så lyder meldingen enten
'kør X' eller 'står X', hvor X er antallet af slurke. Hvis han kører, så
får han et kort mere, som lægges på bordet med billedsiden opad, og beslutter
nu om summen af de kort er nok, eller om han vil have et kort mere. Hvis summen
bliver mere end halv tolv, så har han tabt, med mindre det aftales på forhånd
at bluf er tilladt. Hvis spilleren får sit femte kort, og summen stadig er
mindre end halv tolv, så har han halv tolv, og lægger sit skjulte kort ned på
bordet. Hvis spilleren vurderer at summen af sine kort er nok tidligere end det
femte kort, siger han stop, men holder stadig sit skjulte kort skjult. Det er nu
A's tur. A trækker et kort fra bunken, hvis kortet er en joker så har A halv
tolv, og A vinder. Hvis kortet ikke er en joker, så vurderer A, om summen af
sine kort er nok til at slå spilleren. Hvis A vurderer, at summen er nok,
lægges alle kort på bordet, og det fastslås, hvem der er tættest på halv
tolv. Den der er tættest på halv tolv vinder. I tilfælde af samme sum, er det
altid banken, som vinder. Hvis begge har halv tolv er det også banken, der
vinder. Taberen drikker det antal slurke som spilleren satsede. A spiller nu på
samme måde med de andre spillere.
Spillet er SLUT når bunken er færdig. Bundkortet bruges aldrig, men nås dette
kort, blandes en ny bunke, og A spiller omgangen færdig, og er derefter selv
færdig. Funktionen som bank kan nu gå videre til en anden spiller.
Rekvisitter:
1 spil kort uden jokere
Antal spillere:
2 eller flere
Over eller under er en spil, hvor man gætter om det
næste kort er over eller under det forgående. Man har altså 50/50 chance for
at gætte rigtigt. Et es gælder både 1 eller 11.
INDEN spillet starter, skal det bestemmes, om man spiller let, middel eller
svær. Derefter blandes kortene godt.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Spiller A vender det øverste kort, og lægger det foran den første spiller B.
B beslutter nu om det næste kort er over eller under det første kort. Når B
har bestemt sig siger han 'over' eller 'under' alt efter, hvad han har
besluttet. Nu vendes det næste kort, og har B gættet rigtigt, skal han vurdere
det nye kort, som han vurderede det forrige. Gættes rigtigt så mange gange, at
B har mindst fået vendt 5 kort, så kan omgangen gå videre til den næste
spiller, som nu skal gøre som B, men det er nok for den nye spiller at få
vendt 3 kort. Gættes forkert på et tidspunkt, skal spilleren, som gættede
forkert, drikke (se straf). Hvis et af de kort der vendes er af samme værdi som
det kort, som ligger på bordet, så lægges kortet på bordet, og et nyt kort
vendes, og meldingen går videre til dette kort, som vendes. Sådan fortsætter
spillet indtil der er en, som gætter forkert, så skal vedkommende drikke (se
straf).
STRAFFEN er at man skal drikke. Antallet af slurke bestemmes af det antal kort,
som er blevet vendt.
LET: Halvdelen af det antal kort, som er blevet vendt. Hvis der er et ulige
antal kort, så halvdelen bliver et tal og en halv, så rundes op til det næste
tal. (F.eks. hvis der er 21 kort, så er halvdelen 10,5, så skal der drikkes
11).
MIDDEL: Det antal kort, som er blevet vendt.
SVÆR: Dobbelt så mange, som det antal kort, der er blevet vendt.
Spillet er SLUT når man ikke giver mere.
Rekvisitter:
Enten 2 eller 4 terninger
Antal spillere:
2
Spillet går i al sin enkelthed ud på, at slå med en
eller to terning(er).
INDEN spillet starter besluttes det, om man spiller let eller svær. Let er med
en terning, og svær er med to terninger.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
LET: Spiller A slår med sin terning, hvis det er en 5'er skal spiller B drikke
en slurk, og spillet er færdig. Hvis spiller A ikke slår en 5'er, så drikker
A selv, og B slår med sin terning. Er det en 6'er drikker A og spillet er
færdig, ellers drikker B selv, og A slår med sin terning, og dette fortsætter
indtil enten A har slået 5 eller B har slået 6.
SVÆR: Spillet foregår som ovenfor, men A skal have sum 6, dvs. at antallet af
øjne på begge terninger skal være 6. B skal have sum 7.
ADVARSEL: Spillet kan fortsætte i al evighed (i teorien, men dette sker dog
aldrig i praksis).
Rekvisitter:
1 spil kort uden jokere
Antal spillere:
2 eller flere
Spillet går 'bare' ud på at gætte rigtigt.
INDEN spillet begynder, blandes kortene godt, og bunken placeres på bordet.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Hver spiller tager et kort fra bunken, og vurderer ud fra kortets værdi (es er
højst), hvilken placering man får. Dvs. man gætter på, om de andre har kort,
der enten er større eller mindre en ens eget. (F.eks. hvis man har et es bliver
man højst sandsynligt nummer 1, og man siger 'jeg vinder'. Hvis man har en
7'er, er det nok et eller flere kort der er større, og man gætter så på,
hvor mange kort det er. Hvis der er 4 spillere, bliver man nok nummer 2 eller 3,
og man vælger så en af de to placeringer). Når alle har gættet placering,
så lægges kortene ned, og det bestemmes, hvem, om nogen, der havde ret. De,
som gætter forkert drikker, og man starter igen.
Spillet er SLUT, når bunken er brugt.
Rekvisitter:
Sangen: 'In the Army now' med Status Quo
Antal spillere:
2 eller flere
Spillet er egentlig ikke et spil, men mere en
drikkesangleg.
INDEN spillet starter, så skal alle spillere have en fuld øl eller drink ved
hånden.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Sangen startes, og hver gang der siges 'Army' i sangen så skal der drikkes.
Spillet er SLUT, når sangen er slut.
Spillet kan også spilles i en lidt sværere udgave. Her skal man bruge
Humleriddernes sang: Humletid, og der drikkes på ordene humle, øl og alt der
har med øl at gøre f.eks port og sne.
Rekvisitter:
1 spil kort
1 glas
Antal spillere:
3 eller flere
Spillet går ud på at puste kort af et glas.
INDEN spillet starter placeres glasset på bordet, og fyldes med øl. Kortbunken
placeres oven på glasset.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Den første spiller puster på bunken. Hvis ingen kort falder ned, skal
vedkommende drikke, eller hvis alle kortene falder ned skal vedkommende drikke
hele indholdet i glasset. Hvis der falder nogle kort ned, så går turen videre
til den næste. Samme regler gælder som for den første spiller. Spillet
fortsætter indtil det sidste kort bliver pustet ned. Når dette sker skal
vedkommende, som gjorde det, drikke hele indholdet i glasset, og fylde glasset
igen med sin egen øl, og man kan starte forfra.
Spillet er SLUT, når man ikke gider mere.
Rekvisitter:
1 glas (ikke alt for højt)
Så mange 2-kroner, man kan skrabe sammen
1 træbord eller et hakkebræt af træ
1 viskestykke
Antal spillere:
2 eller flere
Spillet går ud på, at ramme ned i glasset med en
2-krone, ved at kaste 2-kronen ned i bordet eller hakkebrættet.
INDEN spillet starter, er det en god ide at vaske 2-kronerne godt af. Glasset
fyldes med øl og placeres midt på bordet eller hakkebrættet.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Den første spiller tager sin 2-krone, og kaster den ned i underlaget (bord
eller bræt), for at få mønten til at hoppe på i glasset. Lykkes dette ikke,
så er det den næste spillers tur til at prøve det samme. Hvis det lykkes,
skal vedkommende udfordre en anden spiller. Den udfordrede spiller skal nu
forsøge at få en mønt i glasset også. Lykkes det, skal den første forsvare
sig. Dette fortsætter indtil én af de to ikke rammer glasset. Den, der ikke
rammer, skal drikke indholdet af glasset (det er dog ikke nødvendigt at tage
mønterne ind i munden). Glasset fyldes nu igen, og spillet starter igen. Den,
der tabte før, starter nu med at kaste sin mønt.
Spillet er SLUT, når man ikke gider mere.
Rekvisitter:
1 spil kort uden jokere
Rød es | = | Give 1 væk |
Sort es | = | Drik 1 selv |
Rød 2 | = | Give 2 væk |
Sort 2 | = | Drik 2 selv |
Rød 3 | = | Give 3 væk |
Sort 3 | = | Drik 3 selv |
Rød 4 | = | Give 4 væk |
Sort 4 | = | Drik 4 selv |
Rød 5 | = | Give 5 væk |
Sort 5 | = | Drik 5 selv |
6 | = | Tommeltot-kort |
7 | = | Personen til venstre for dig drikker 1 |
8 | = | Personen til højre for dig drikker 1 |
9 | = | Spørgsmål |
10 | = | Ophæv en regel |
Kn | = | Kategori |
Q | = | Fælles skål |
K | = | Lav regel |
Antal spillere:
3 eller flere
Spillet går ud på at være opmærksom - ganske enkelt.
INDEN spillet starter, blandes kortene godt, og bunken lægges midt på bordet.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Første spiller tager et kort fra bunken. Kortene gælder som i tabellen. Es til
5 giver sig selv. En 6'er gemmes til et tidspunkt, hvor det føles rigtigt, at
bruge det. Kortet gør, at vedkommende, som har det, på et vilkårligt
tidspunkt, kan sætte sin tommeltot på kanten af bordet. Når dette sker, skal
alle andre omkring bordet også gøre det. Den sidste som gør dette skal drikke
1 slurk. 7'ere og 8'ere giver også sig selv. Ved en 9'er skal vedkommende, som
trak kortet, stille et spørgsmål til en person. Denne person skal så stille
et spørgsmål videre enten til en anden eller til samme person, og sådan
fortsætter det. Runden slutter når en person enten svarer på et spørgsmål,
stiller et spørgsmål som allerede er blevet stillet, eller på anden måde
kludrer i det. Vedkommende skal da drikke. Det er helt i orden at stille
spørgsmål, som hyler folk ud af den. 10'ere ophæver 1 af de regler, som er
blevet lavet (se konge). Når der trækkes en knægt, skal personen, som trak
kortet, vælge en kategori f.eks. bilmærker eller cigaretmærker. Han nævner
så en sådan ting, og så er det den næste persons tur til at nævne et
eksempel på kategorien (f.eks. A siger 'bilmærker - toyota', B siger 'audi', C
siger...). Sådan fortsætter det indtil en person enten nævner noget, som
allerede er blevet sagt, eller ikke kan finde på noget. Vedkommende skal da
drikke. Damer giver sig selv. Når man trækker en konge, må man lave en regel,
f.eks. kan en regel være, at man kun må drikke med venstre hånd. Regler må
dog ikke være uens for alle, dvs. at en regel ikke må sige, at én person skal
drikke dobbelt af, hvad en anden drikker.
Spillet er SLUT, når bunket er tom.
Rekvisitter:
2 terninger
2 raflebægre
En 1'er og en 2'er | = | Majer (højst) |
En 1'er og en 3'er | = | Lille Majer (næst højst) |
En 2'er og en 3'er | = | Kost (3. højst) |
Antal spillere:
2 eller flere
Majer går ud på at bluffe hinanden, eller bluffe til
at tro, at man bluffer.
INDEN spillet starter, vendes det ene raflebæger op hovedet, og terningerne
placeres på toppen (forhenværende bund) af bægret. Det andet bæger placeres
ovenpå det første, så terningerne er lukket inde mellem de to bægre.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Spiller A ryster bægrene, og ser, hvor meget han har slået. Alle slag udover
den i tabellen gælder det øjnene viser. Par-slag har større værdi end andre
slag, bortset fra de tre nævnte i tabellen. slagene er altid den største
værdi, af de værdier som øjnene kan sammensættes til, f.eks. en 5'er og en
6'er er 65 og ikke 56. Meldingerne skal desuden altid blive større eller være
det samme, dvs. hvis A siger 65, så skal A slå 65 eller mere, som er par-1 og
op. Når A har set sit slag, så kan han enten sige den rigtige værdi, eller
kan han bluffe. A siger en værdi, og sender bægret videre til B, som nu skal
vurdere om A taler sandt. Hvis B mener at A taler sandt så ryster B bægrene,
og slår, vurderer slaget. Mener B ikke at slaget er godt nok, kan han slå
igen, men nu må han ikke se på slaget, blot sende bægret videre med meldingen
'det samme eller derover'. Hvis man får bægret med en melding, og man ikke
tror på den melding, så løfter man det øverste bæger, og viser slaget for
alle. Hvis meldingen var korrekt, skal den, som løftede, drikke. Hvis meldingen
var forkert, så skal den, som meldte, drikke. Sådan fortsætter spillet.
Spillet er SLUT, når man ikke giver mere.
Rekvisitter:
1 raflebæger til hver spiller
4 terninger til hver spiller
Antal spillere:
2 eller flere (helst mindst 4)
Spillet går ud på at gætte, hvor mange af en slags
der er.
INDEN spillet starter, fordeles raflebægrene og terningerne til spillerne.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Alle spillere slår med deres raflebægre, og hver især ser på deres terninger
uden at vise dem til de andre. Man vurderer så, ud fra sit eget slag, hvor
mange af en salgs der er, f.eks. kan man sige '4 af en slags' eller '4 6'ere'.
En 1'er gælder altid for en af en slags, dvs. hvis der er 4 5'ere og 2 1'ere
så er der 6 5'ere. Hvis man sidder med 4 terninger, og slår en 1'ere, en
2'ere, en 3'ere og en 4'ere, så har man 5 af en slags. Hvis man har tre
terninger, og slår en 1'er, en 2'er, og en 3'er, så har man 4 af en slags. På
lignende vis med 2 terninger, og hvis man sidder med en terning og det er en
1'er, så har man 2 af en slags.
Spiller A melder nu, og spiller B skal vurdere om det er rigtigt eller forkert.
Hvis B mener, at det er rigtigt, skal B selv melde. Meldingen skal dog være
større end A's melding. F.eks. hvis A melder '5 af en slags' så kan B sige '5
4'ere'. Sådan fortsætter meldingerne med rundt indtil en person mener, at
meldingen ikke kan passe længere, så løfter han sit bæger, og der tælles
op, om meldingen var sand eller ej. Hvis meldingen holdt vand, så drikker han,
der løftede, hvis den ikke holdt vand, drikker ham, som meldte. Alle, undtagen
ham, som skulle drikke, skal lægge en terning væk.
Spillet er SLUT, når en af spillerne er sluppet af med alle sine terninger,
vedkommende har så vundet, og taberen/taberne skal drikke.
Rekvisitter:
1 spil kort
Antal spillere:
2 eller flere
Pyramide går ud på at huske og at give hinanden noget
at drikke.
INDEN spillet går i gang, skal der lægges en pyramide. Kortene skal faktisk
ligge på samme måde, som ved 'motorvejen'. Når pyramiden
er lagt ud, skal der gives 3 kort til hver spiller. Kortene lægges med bagsiden
opad, og billedsiden må kun ses én gang af spilleren. Man skal nu huske,
hvilke kort man har (kun kortværdi ikke kulør).
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Kortet nederst til venstre vendes, og hver spiller kan nu vælge tre ting, hvis
man har kortet 'giver man det væk', dvs. at man giver slurke til en anden, og
hvis man ikke har kortet, kan man også vælge at 'give det væk', eller man kan
lade være med at gøre noget. Hvis man giver sit kort væk, og vedkommende ikke
tror på én, så skal man vise, at man har kortet. Hvis man har kortet, viser
man det, hvorefter man tager et nyt fra bunken. Den anden skal nu drikke
dobbelt. Hvis man ikke har det, skal man selv drikke dobbelt. Når der ikke er
flere, der melder på et kort, vendes det til højre for, og man melder igen.
Når rækken er færdig, begynder man på rækken ovenfor. Indtil der ikke er
flere kort at vende. 1. række gælder 1 slurk, 2. række gælder 2 slurke, og
så videre, dog gælder øverste række resten af øllen eller drinken.
Når øverste række er færdig, skal man melde sine kort, dvs. at man, en efter
en, siger hvilke kort man har, og hvor de ligger. Derefter vender man sine kort,
og viser at det er rigtigt. Er det dog forkert, så drikker man 3 slurke pr.
forkert husket kort.
Spillet er SLUT, når alle har meldt deres kort.
Rekvisitter:
1 spil kort
Antal spillere:
2 eller flere
Spillet går ud på at melde kulør.
INDEN spillet starter, blandes kortene godt.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Spiller A styrer bunken. A siger en kulør, f.eks. klør, og vender et kort til
sig selv. Er det ikke en klør, giver han et kort til den næste. Sådan
fortsætter det indtil kuløren dukker op. Personen, som får et kort med rette
kulør, skal drikke det som kortets værdi er. Vedkommende skal huske at sige en
ny kulør inden flasken eller glasset sættes ned. A giver personen et nyt kort,
og så kører det igen.
Hvis der dukker en 7'er op, så skal der altid drikkes 7 slurke på den, man
skal dog ikke huske det med flasken, og man skal ikke melde kulør, med mindre
det er den rette kulør. Hvis det er det så skal man huske det hele.
Spillet er SLUT, når bunken er tom.