Drikkelege

 

Ubåd

Rekvisitter:
1 shotglas (uden tyk bund!)
1 glas, hvori shotglasset kan være i, og været dækket af øl

Antal spillere:
2 eller flere

Ubåd er et spil, som kræver en del præcision og forsigtighed.
INDEN spillet går i gang, skal glasset fyldes med øl, og shotglasset placeres forsigtigt i det store glas. Det vil nu stå lige i overfladen, men ikke synke ned. Hvis shotglasset synker er bunden for tyk, og der skal vælges et andet shotglas.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Den første person tager sin øl, og hælder forsigtigt øl i det tomme shotglas. Derefter går turen videre til næste person, som også hælder øl i shotglasset. Således fortsætter spillet, indtil shotglasset synker. Når dette sker har vedkommende, som fik glasset til at synke, tabt.
STRAFFEN er, at vedkommende skal drikke hele det store glas med øl, og fylde det igen med sin egen øl.

 

13 Bad

Rekvisitter:
1 spil kort uden jokere

Kort med betydning:
10 = 1
Kn = 2
Q = 3
K = 4
E = 5

Antal spillere:
mindst 2 gerne flere

13 bad er et spil, hvor man ikke nødvendigvis selv kan bestemme, om man vil drikke meget eller lidt.
INDEN spillet går i gang, skal kortspillet blandes godt af en betroet blander.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Den første person får tildelt 13 kort, som er de 13 første kort i bunken. De 13 kort sorteres nu, og 10'ere, knægte, damer, konger og esser beholdes, resten lægges væk. De tilbageværende kort lægges nu med billedsiden opad foran spilleren. Der er nu to måder spilleren kan spille på. Den ene måde er den galante måde, hvor spilleren vælger det højeste kort selv. Den anden måde er at give et kort væk.
Uanset hvilken måde der vælges, så skal vedkommende, som får et kort, drikke det, som kortet 'gælder' (se tabel ovenfor). Derefter gives det antal kort som det forrige kort var værd, til vedkommende. Igen lægges de kort, som er uden betydning, væk. Nu skal vedkommende drikke på de kort, som nu er tilbage, og gives flere kort. Denne proces gentages indtil vedkommende ikke har flere af de første kort tilbage. Hvis bunken bliver tom, så blandes de kort, som blev lagt væk, sammen til en ny bunke.
Nu vælger den første spiller igen, hvem der skal drikke, og ovenstående gentages indtil første spiller ikke har flere kort.
Nu er spillet SLUT.

Spillet er besværligt at forklare, men er der spørgsmål, kan du skrive til mig.

 

Motorvejen

Rekvisitter:
1 eller flere spil kort uden jokere

Kort med betydning:
10 = 1
Kn = 2
Q = 3
K = 4
E = 5

Antal spillere:
2 (flere kan spille, så går spillet på omgang)

Motorvejen er et spil på held (eller uheld), hvor man skal vælge rigtigt.
INDEN spillet går i gang, blandes kortene og en 'motorvej' lægges på med bagsiden opad:
X
X X
X X X
X X X X
X X X X X

Hvor X'erne betyder kort. Spiller A styrer bunken, og spiller B skal køre igennem motorvejen.
B vælger et kort i nederste række, hvis kortet er et kort med betydning, skal B drikke kortets betydning, og et nyt kort lægges på det andets plads. Hvis kortet er uden betydning fortsætter B til næste række. Sådan fortsættes indtil enten det øverste kort vendes og det er uden betydning, eller et kort med betydning rammes. Hvis dette sker drikker B kortets betydning, og der lægges nye kort ovenpå de vendte kort, og B starter forfra på motorvejen.
Spillet er SLUT, hvis toppen nås uden, at B rammer et kort med betydning.
Hvis der er flere spillere, så lægges en motorvej til den næste spiller, og spillet starter forfra.

 

Halv tolv / 11.30

Rekvisitter:
1 spil kort

Kortenes betydning:
2 = 2
3 = 3
4 = 4
5 = 5
6 = 6
7 = 7
8 = 8
9 = 9
10 = 10
Kn = ½
Q = ½
K = ½
E = 1 / 11
J = ½ / halv tolv

Antal spillere:
3, gerne flere

Halv tolv går i bund og grund ud på at vinde over banken. Faktisk ligesom Blackjack, men her skal man komme så tæt på 11 og en halv som muligt.
Spiller A er bank, og deler kort ud. Det er også A, som skal spille imod alle andre.
INDEN spillet går i gang, skal bunken blandes grundigt.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
A deler 1 kort ud til alle. Hvis en spiller får en joker som det første kort, så har han automatisk halv tolv, hvis en joker fås senere, gælder den ½. A spiller først mod den første i rækken. Spilleren kan vælge at få flere kort eller at stå på, det ham sidder med. Derefter vælger spilleren hvor mange slurke øl, han vil satse. Når han har besluttet sig, så lyder meldingen enten 'kør X' eller 'står X', hvor X er antallet af slurke. Hvis han kører, så får han et kort mere, som lægges på bordet med billedsiden opad, og beslutter nu om summen af de kort er nok, eller om han vil have et kort mere. Hvis summen bliver mere end halv tolv, så har han tabt, med mindre det aftales på forhånd at bluf er tilladt. Hvis spilleren får sit femte kort, og summen stadig er mindre end halv tolv, så har han halv tolv, og lægger sit skjulte kort ned på bordet. Hvis spilleren vurderer at summen af sine kort er nok tidligere end det femte kort, siger han stop, men holder stadig sit skjulte kort skjult. Det er nu A's tur. A trækker et kort fra bunken, hvis kortet er en joker så har A halv tolv, og A vinder. Hvis kortet ikke er en joker, så vurderer A, om summen af sine kort er nok til at slå spilleren. Hvis A vurderer, at summen er nok, lægges alle kort på bordet, og det fastslås, hvem der er tættest på halv tolv. Den der er tættest på halv tolv vinder. I tilfælde af samme sum, er det altid banken, som vinder. Hvis begge har halv tolv er det også banken, der vinder. Taberen drikker det antal slurke som spilleren satsede. A spiller nu på samme måde med de andre spillere.
Spillet er SLUT når bunken er færdig. Bundkortet bruges aldrig, men nås dette kort, blandes en ny bunke, og A spiller omgangen færdig, og er derefter selv færdig. Funktionen som bank kan nu gå videre til en anden spiller.

 

Over eller under

Rekvisitter:
1 spil kort uden jokere

Antal spillere:
2 eller flere

Over eller under er en spil, hvor man gætter om det næste kort er over eller under det forgående. Man har altså 50/50 chance for at gætte rigtigt. Et es gælder både 1 eller 11.
INDEN spillet starter, skal det bestemmes, om man spiller let, middel eller svær. Derefter blandes kortene godt.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Spiller A vender det øverste kort, og lægger det foran den første spiller B. B beslutter nu om det næste kort er over eller under det første kort. Når B har bestemt sig siger han 'over' eller 'under' alt efter, hvad han har besluttet. Nu vendes det næste kort, og har B gættet rigtigt, skal han vurdere det nye kort, som han vurderede det forrige. Gættes rigtigt så mange gange, at B har mindst fået vendt 5 kort, så kan omgangen gå videre til den næste spiller, som nu skal gøre som B, men det er nok for den nye spiller at få vendt 3 kort. Gættes forkert på et tidspunkt, skal spilleren, som gættede forkert, drikke (se straf). Hvis et af de kort der vendes er af samme værdi som det kort, som ligger på bordet, så lægges kortet på bordet, og et nyt kort vendes, og meldingen går videre til dette kort, som vendes. Sådan fortsætter spillet indtil der er en, som gætter forkert, så skal vedkommende drikke (se straf).
STRAFFEN er at man skal drikke. Antallet af slurke bestemmes af det antal kort, som er blevet vendt.
LET: Halvdelen af det antal kort, som er blevet vendt. Hvis der er et ulige antal kort, så halvdelen bliver et tal og en halv, så rundes op til det næste tal. (F.eks. hvis der er 21 kort, så er halvdelen 10,5, så skal der drikkes 11).
MIDDEL: Det antal kort, som er blevet vendt.
SVÆR: Dobbelt så mange, som det antal kort, der er blevet vendt.
Spillet er SLUT når man ikke giver mere.

 

Hvem vinder?

Rekvisitter:
Enten 2 eller 4 terninger

Antal spillere:
2

Spillet går i al sin enkelthed ud på, at slå med en eller to terning(er).
INDEN spillet starter besluttes det, om man spiller let eller svær. Let er med en terning, og svær er med to terninger.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
LET: Spiller A slår med sin terning, hvis det er en 5'er skal spiller B drikke en slurk, og spillet er færdig. Hvis spiller A ikke slår en 5'er, så drikker A selv, og B slår med sin terning. Er det en 6'er drikker A og spillet er færdig, ellers drikker B selv, og A slår med sin terning, og dette fortsætter indtil enten A har slået 5 eller B har slået 6.
SVÆR: Spillet foregår som ovenfor, men A skal have sum 6, dvs. at antallet af øjne på begge terninger skal være 6. B skal have sum 7.
ADVARSEL: Spillet kan fortsætte i al evighed (i teorien, men dette sker dog aldrig i praksis).

 

Jeg vinder

Rekvisitter:
1 spil kort uden jokere

Antal spillere:
2 eller flere

Spillet går 'bare' ud på at gætte rigtigt.
INDEN spillet begynder, blandes kortene godt, og bunken placeres på bordet.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Hver spiller tager et kort fra bunken, og vurderer ud fra kortets værdi (es er højst), hvilken placering man får. Dvs. man gætter på, om de andre har kort, der enten er større eller mindre en ens eget. (F.eks. hvis man har et es bliver man højst sandsynligt nummer 1, og man siger 'jeg vinder'. Hvis man har en 7'er, er det nok et eller flere kort der er større, og man gætter så på, hvor mange kort det er. Hvis der er 4 spillere, bliver man nok nummer 2 eller 3, og man vælger så en af de to placeringer). Når alle har gættet placering, så lægges kortene ned, og det bestemmes, hvem, om nogen, der havde ret. De, som gætter forkert drikker, og man starter igen.
Spillet er SLUT, når bunken er brugt.

 

In the Army now

Rekvisitter:
Sangen: 'In the Army now' med Status Quo

Antal spillere:
2 eller flere

Spillet er egentlig ikke et spil, men mere en drikkesangleg.
INDEN spillet starter, så skal alle spillere have en fuld øl eller drink ved hånden.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Sangen startes, og hver gang der siges 'Army' i sangen så skal der drikkes.
Spillet er SLUT, når sangen er slut.
Spillet kan også spilles i en lidt sværere udgave. Her skal man bruge Humleriddernes sang: Humletid, og der drikkes på ordene humle, øl og alt der har med øl at gøre f.eks port og sne.

 

Blow

Rekvisitter:
1 spil kort
1 glas

Antal spillere:
3 eller flere

Spillet går ud på at puste kort af et glas.
INDEN spillet starter placeres glasset på bordet, og fyldes med øl. Kortbunken placeres oven på glasset.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Den første spiller puster på bunken. Hvis ingen kort falder ned, skal vedkommende drikke, eller hvis alle kortene falder ned skal vedkommende drikke hele indholdet i glasset. Hvis der falder nogle kort ned, så går turen videre til den næste. Samme regler gælder som for den første spiller. Spillet fortsætter indtil det sidste kort bliver pustet ned. Når dette sker skal vedkommende, som gjorde det, drikke hele indholdet i glasset, og fylde glasset igen med sin egen øl, og man kan starte forfra.
Spillet er SLUT, når man ikke gider mere.

 

2-krone

Rekvisitter:
1 glas (ikke alt for højt)
Så mange 2-kroner, man kan skrabe sammen
1 træbord eller et hakkebræt af træ
1 viskestykke

Antal spillere:
2 eller flere

Spillet går ud på, at ramme ned i glasset med en 2-krone, ved at kaste 2-kronen ned i bordet eller hakkebrættet.
INDEN spillet starter, er det en god ide at vaske 2-kronerne godt af. Glasset fyldes med øl og placeres midt på bordet eller hakkebrættet.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Den første spiller tager sin 2-krone, og kaster den ned i underlaget (bord eller bræt), for at få mønten til at hoppe på i glasset. Lykkes dette ikke, så er det den næste spillers tur til at prøve det samme. Hvis det lykkes, skal vedkommende udfordre en anden spiller. Den udfordrede spiller skal nu forsøge at få en mønt i glasset også. Lykkes det, skal den første forsvare sig. Dette fortsætter indtil én af de to ikke rammer glasset. Den, der ikke rammer, skal drikke indholdet af glasset (det er dog ikke nødvendigt at tage mønterne ind i munden). Glasset fyldes nu igen, og spillet starter igen. Den, der tabte før, starter nu med at kaste sin mønt.
Spillet er SLUT, når man ikke gider mere.

 

Frank Pingel

Rekvisitter:
1 spil kort uden jokere

Betydning af kort:
Rød es = Give 1 væk
Sort es = Drik 1 selv
Rød 2 = Give 2 væk
Sort 2 = Drik 2 selv
Rød 3 = Give 3 væk
Sort 3 = Drik 3 selv
Rød 4 = Give 4 væk
Sort 4 = Drik 4 selv
Rød 5 = Give 5 væk
Sort 5 = Drik 5 selv
6 = Tommeltot-kort
7 = Personen til venstre for dig drikker 1
8 = Personen til højre for dig drikker 1
9 = Spørgsmål
10 = Ophæv en regel
Kn = Kategori
Q = Fælles skål
K = Lav regel

Antal spillere:
3 eller flere

Spillet går ud på at være opmærksom - ganske enkelt.
INDEN spillet starter, blandes kortene godt, og bunken lægges midt på bordet.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Første spiller tager et kort fra bunken. Kortene gælder som i tabellen. Es til 5 giver sig selv. En 6'er gemmes til et tidspunkt, hvor det føles rigtigt, at bruge det. Kortet gør, at vedkommende, som har det, på et vilkårligt tidspunkt, kan sætte sin tommeltot på kanten af bordet. Når dette sker, skal alle andre omkring bordet også gøre det. Den sidste som gør dette skal drikke 1 slurk. 7'ere og 8'ere giver også sig selv. Ved en 9'er skal vedkommende, som trak kortet, stille et spørgsmål til en person. Denne person skal så stille et spørgsmål videre enten til en anden eller til samme person, og sådan fortsætter det. Runden slutter når en person enten svarer på et spørgsmål, stiller et spørgsmål som allerede er blevet stillet, eller på anden måde kludrer i det. Vedkommende skal da drikke. Det er helt i orden at stille spørgsmål, som hyler folk ud af den. 10'ere ophæver 1 af de regler, som er blevet lavet (se konge). Når der trækkes en knægt, skal personen, som trak kortet, vælge en kategori f.eks. bilmærker eller cigaretmærker. Han nævner så en sådan ting, og så er det den næste persons tur til at nævne et eksempel på kategorien (f.eks. A siger 'bilmærker - toyota', B siger 'audi', C siger...). Sådan fortsætter det indtil en person enten nævner noget, som allerede er blevet sagt, eller ikke kan finde på noget. Vedkommende skal da drikke. Damer giver sig selv. Når man trækker en konge, må man lave en regel, f.eks. kan en regel være, at man kun må drikke med venstre hånd. Regler må dog ikke være uens for alle, dvs. at en regel ikke må sige, at én person skal drikke dobbelt af, hvad en anden drikker.
Spillet er SLUT, når bunket er tom.

 

Majer

Rekvisitter:
2 terninger
2 raflebægre

Øjnenes betydning:
En 1'er og en 2'er = Majer (højst)
En 1'er og en 3'er = Lille Majer (næst højst)
En 2'er og en 3'er = Kost (3. højst)

Antal spillere:
2 eller flere

Majer går ud på at bluffe hinanden, eller bluffe til at tro, at man bluffer.
INDEN spillet starter, vendes det ene raflebæger op hovedet, og terningerne placeres på toppen (forhenværende bund) af bægret. Det andet bæger placeres ovenpå det første, så terningerne er lukket inde mellem de to bægre.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Spiller A ryster bægrene, og ser, hvor meget han har slået. Alle slag udover den i tabellen gælder det øjnene viser. Par-slag har større værdi end andre slag, bortset fra de tre nævnte i tabellen. slagene er altid den største værdi, af de værdier som øjnene kan sammensættes til, f.eks. en 5'er og en 6'er er 65 og ikke 56. Meldingerne skal desuden altid blive større eller være det samme, dvs. hvis A siger 65, så skal A slå 65 eller mere, som er par-1 og op. Når A har set sit slag, så kan han enten sige den rigtige værdi, eller kan han bluffe. A siger en værdi, og sender bægret videre til B, som nu skal vurdere om A taler sandt. Hvis B mener at A taler sandt så ryster B bægrene, og slår, vurderer slaget. Mener B ikke at slaget er godt nok, kan han slå igen, men nu må han ikke se på slaget, blot sende bægret videre med meldingen 'det samme eller derover'. Hvis man får bægret med en melding, og man ikke tror på den melding, så løfter man det øverste bæger, og viser slaget for alle. Hvis meldingen var korrekt, skal den, som løftede, drikke. Hvis meldingen var forkert, så skal den, som meldte, drikke. Sådan fortsætter spillet.
Spillet er SLUT, når man ikke giver mere.

 

Løgn / tænkeboks

Rekvisitter:
1 raflebæger til hver spiller
4 terninger til hver spiller

Antal spillere:
2 eller flere (helst mindst 4)

Spillet går ud på at gætte, hvor mange af en slags der er.
INDEN spillet starter, fordeles raflebægrene og terningerne til spillerne.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Alle spillere slår med deres raflebægre, og hver især ser på deres terninger uden at vise dem til de andre. Man vurderer så, ud fra sit eget slag, hvor mange af en salgs der er, f.eks. kan man sige '4 af en slags' eller '4 6'ere'. En 1'er gælder altid for en af en slags, dvs. hvis der er 4 5'ere og 2 1'ere så er der 6 5'ere. Hvis man sidder med 4 terninger, og slår en 1'ere, en 2'ere, en 3'ere og en 4'ere, så har man 5 af en slags. Hvis man har tre terninger, og slår en 1'er, en 2'er, og en 3'er, så har man 4 af en slags. På lignende vis med 2 terninger, og hvis man sidder med en terning og det er en 1'er, så har man 2 af en slags.
Spiller A melder nu, og spiller B skal vurdere om det er rigtigt eller forkert. Hvis B mener, at det er rigtigt, skal B selv melde. Meldingen skal dog være større end A's melding. F.eks. hvis A melder '5 af en slags' så kan B sige '5 4'ere'. Sådan fortsætter meldingerne med rundt indtil en person mener, at meldingen ikke kan passe længere, så løfter han sit bæger, og der tælles op, om meldingen var sand eller ej. Hvis meldingen holdt vand, så drikker han, der løftede, hvis den ikke holdt vand, drikker ham, som meldte. Alle, undtagen ham, som skulle drikke, skal lægge en terning væk.
Spillet er SLUT, når en af spillerne er sluppet af med alle sine terninger, vedkommende har så vundet, og taberen/taberne skal drikke.

 

Pyramide

Rekvisitter:
1 spil kort

Antal spillere:
2 eller flere

Pyramide går ud på at huske og at give hinanden noget at drikke.
INDEN spillet går i gang, skal der lægges en pyramide. Kortene skal faktisk ligge på samme måde, som ved 'motorvejen'. Når pyramiden er lagt ud, skal der gives 3 kort til hver spiller. Kortene lægges med bagsiden opad, og billedsiden må kun ses én gang af spilleren. Man skal nu huske, hvilke kort man har (kun kortværdi ikke kulør).
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Kortet nederst til venstre vendes, og hver spiller kan nu vælge tre ting, hvis man har kortet 'giver man det væk', dvs. at man giver slurke til en anden, og hvis man ikke har kortet, kan man også vælge at 'give det væk', eller man kan lade være med at gøre noget. Hvis man giver sit kort væk, og vedkommende ikke tror på én, så skal man vise, at man har kortet. Hvis man har kortet, viser man det, hvorefter man tager et nyt fra bunken. Den anden skal nu drikke dobbelt. Hvis man ikke har det, skal man selv drikke dobbelt. Når der ikke er flere, der melder på et kort, vendes det til højre for, og man melder igen. Når rækken er færdig, begynder man på rækken ovenfor. Indtil der ikke er flere kort at vende. 1. række gælder 1 slurk, 2. række gælder 2 slurke, og så videre, dog gælder øverste række resten af øllen eller drinken.
Når øverste række er færdig, skal man melde sine kort, dvs. at man, en efter en, siger hvilke kort man har, og hvor de ligger. Derefter vender man sine kort, og viser at det er rigtigt. Er det dog forkert, så drikker man 3 slurke pr. forkert husket kort.
Spillet er SLUT, når alle har meldt deres kort.

 

Kulør

Rekvisitter:
1 spil kort

Antal spillere:
2 eller flere

Spillet går ud på at melde kulør.
INDEN spillet starter, blandes kortene godt.
NU KAN SPILLET BEGYNDE!
Spiller A styrer bunken. A siger en kulør, f.eks. klør, og vender et kort til sig selv. Er det ikke en klør, giver han et kort til den næste. Sådan fortsætter det indtil kuløren dukker op. Personen, som får et kort med rette kulør, skal drikke det som kortets værdi er. Vedkommende skal huske at sige en ny kulør inden flasken eller glasset sættes ned. A giver personen et nyt kort, og så kører det igen.
Hvis der dukker en 7'er op, så skal der altid drikkes 7 slurke på den, man skal dog ikke huske det med flasken, og man skal ikke melde kulør, med mindre det er den rette kulør. Hvis det er det så skal man huske det hele.
Spillet er SLUT, når bunken er tom.